
Inför V86®: Susanne har spännande nyförvärv från Italien – med hög segerprocent
Han har en segerprocent på 36 procent och en platsprocent på 50. Nu gör italienska Explosive Axe debut på svensk mark – och samtidigt första starten i sin nya regi hos Susanne Frang.
– Det ska bli spännande att se hur han räcker till i Sverige. Jag är nöjd med hur han har förberetts och Magnus får gärna köra i ledningen om de kommer dit, säger Susanne Frang.
Precis som sitt italienska nyförvärv kan amatörtränaren stoltsera med en hög segerprocent. I fjol hade Susanne hela 45 i segerprocent för sitt lilla stall då hästarna vann nio lopp på 20 starter och dessutom var placerade på prispallen i tolv av dem. Hon tränar sju hästar på klassisk travmark på Stora Alby i Upplands-Väsby och har god hjälp om dagarna av sambon Magnus A Djuse. Inför onsdagens V86® Xpress, som avgörs på Jägersro och Solvalla, selar duon ut ett intressant nyförvärv från Italien. Det handlar om den femårige valacken Explosive Axe som tidigare har tränats av Alessandro Gocciadoro och har tävlat i Italien med framgång. Hästen har vunnit tio lopp på 28 starter och sprungit in 651 052 kronor. Han gjorde sin senaste start i Neapel i mitten av september och kom till Susanne Frang och Magnus Djuse i november som köpte honom tillsammans med en hästägare.
– Vi blev rekommenderade hästen av Alessandro som hade den i träning tidigare och som tyckte om den. Ägaren sålde lite hästar och vi gillade vad vi såg när vi kollade på loppen i Italien. Det kändes som en häst som kunde passa in hos oss i stallet, säger Susanne Frang.
– Han har skött vinterträningen bra och det känns som en riktigt fin typ av häst. Han har kommit in fint i vårt system och jag skulle nog säga att han är rätt så komplett. Det känns som en stabil häst som vet vad det handlar om som att träna, äta och sova. Alla de bitarna kan han.
”Magnus får gärna testa för ledningen och behöver inte släppa”
Explosive Axe är favorit i den sjätte avdelningen i V86 från spår tre bakom startbilen. Han står fint inne penningmässigt i loppet som är över 1640 meter.
– Det känns som en ypperlig uppgift att börja med i det här loppet och från det här läget. Vad jag har kunnat läst mig till ska han vara startsnabb men jag lägger mig inte i hur Magnus ska köra. Men han får gärna testa den första biten och skulle han få ledningen behöver han inte släppa.
– Hästen har varit inne på Solvalla en gång och gått ett banjobb. Det var inget tokjobb så men han kändes fin och jag är nöjd med hur han har förberetts inför den här starten. Jag tror också att han går framåt med det banjobbet som han fick på ”Valla”.
– Det är svårt att säga om han räcker hela vägen men jag tycker som sagt att han är så pass väl förberedd att han borde räcka en bit. Det ska bli spännande att se hur han räcker till i den här klassen på svensk mark, säger Susanne Frang.
Hur blir det med balans och utrustning?
– Det blir aluminiumskor runt om och hästen har tävlat med skor hela livet. De har provat att rycka dem en gång tidigare men det blev ingen succé. Sedan kör vi med öppet huvudlag och Finntack-vagnen.
Skribent: Michael Carlsson, Kanal 75
Foto: LARS JAKOBSSON / TR Bild.
Spela Tillsammans
få speltips via epost
Fyll i din epost så skickar vi dig våra senaste tips helt gratis!
Travnyheter

20 miljoner i potten på lördag

Inför V86® (jackpot): Glödheta chanser för Christoffer Eriksson

Allsvenska kuskligan: Jepson 21 segrar före tvåan

Elitloppshästen Logan Park fin i kvallopp
