
V75® statistik: Helt andra förutsättningar på Tingsryd
Inte lika viktigt att springa på innerspår. Mer lönsamt att få draghjälp.
Och klar fördel hästarna med mycket pengar i spårtrapporna.
Så kan man sammanfatta förutsättningarna inför historiens första V75® på milebana.
Ovalen i Tingsryd är unik i norra Europa och mäter en engelsk mil, eller 1 609 meter.
Det gör att lördagens omgång verkligen avviker mot hur det brukar se ut på V75.
Och ur ett statistiskt perspektiv är underlaget tunt, speciellt som banan inför säsongen 2021 radikalt ändrade sina förutsättningar genom att flytta start-/mållinjen nästan 70 meter.
Det gör att vi får landets särklassigt längsta upplopp på 285 meter, men också landets kortaste ”startraka” fram till första sväng.
Dessutom blir loppen som körts på banan innan 2021 tämligen irrelevanta och all data plockad ur Travfakta i denna artikel är med nuvarande målstolpe.
Om vi börjar med att undersöka andelen spetsvinnare i alla sulkylopp med bilstart är siffran 33 på Tingsryd mot 44 i hela landet.
Jämför man vinnande positioner för den proposition som är dominerande på Tingsryd generellt och så även denna lördag, nämligen 1 609 meter autostart i en klass (V75-1, V75-3, V75-4) ser resultaten ut enligt följande:
Vinnande position 1000 meter från mål sedan 2021
Kort distans autostart (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp)
Tingsryd (163 lopp) – hela landet (3 577 lopp)
Spets: 35,2 – 44,0
Dödens: 9,3 – 15,3
Rygg ledaren: 11,1 – 7,6
Andra ytter: 11,7 – 10,4
Tredje invändigt: 3,1 – 2,7
Tredje ytter: 9,9 – 7,8
Övriga: 19,8 – 12,3
Invändig löpning: 54,1 – 57,3
Här syns hur travloppen skiljer ut sig på landets enda milebana.
Ledningen är inte alls lika framgångsrik som vanligt, även om det med marginal fortfarande är bästa positionen.
Ännu tydligare blir det för hästar som springer utvändigt om ledaren (dödens) som i normala fall är det näst bästa slagläget om man ska vinna travlopp i Sverige. I dessa lopp på Tingsryd lönar det sig bättre att köra bakifrån och alla positioner som innefattar rygglöpning har sett fler vinnare än vanligt.
Framförallt andelen vinnare från köposition är betydligt större än normalt.
Ett annat sätt att mäta spetshästarnas framgångar i Travfakta är genom ROI (Return On Investment).
Det motsvarar ett fiktivt spel med en fast insats på ledarhästen kilometern från mål.
ROI spetshästen
Tingsryd: 207
Hela landet: 233
Här ser man att det inte lönar sig lika mycket som vanligt att räkna ut vem som tar sig till ledningen på Tingsryd, även om skillnaden i denna typ av lopp inte är extrem.
Summering: I vanliga sprinterlopp på Tingsryd är det betydligt större chans att vinna bakifrån jämfört med tusenmetersbanor.
Tittar man på spårtrappor (V75-5 och V75-7) tas lite andra vägar till vinnarcirkeln.
Vinnande position 1000 meter från mål sedan 2021
Kort distans autostart spårtrappor (borträknat monté och kallblodslopp)
Tingsryd (91 lopp) – hela landet (790 lopp)
Spets: 27,5 – 42,4
Dödens: 23,1 – 16,9
Rygg ledaren: 6,6 – 6,8
Andra ytter: 6,6 – 10,1
Tredje invändigt: 6,6 – 2,4
Tredje ytter: 9,9 – 7,9
Övriga: 19,8 – 13,5
Invändig löpning: 44,4 – 54,1
När startspåren fördelas efter insprungna pengar är tanken att det ska jämna ut chanserna genom att ge bättre hästar sämre utgångslägen.
På andra banor syns effekten i aningen fler vinnare från dödens och från köplats.
På Tingsryd märks det framförallt genom att fler hästar vinner genom att köras fram utvändigt och knäcka ledaren.
Andelen kövinnare är samma som i vanliga lopp och fortfarande betydligt högre än brukligt.
Dessutom förstärks effekten av att det inte är lika viktigt att söka invändiga resor på Tingsryd, en logisk effekt av att man kör två svängar istället för tre.
ROI spetshästen
Tingsryd: 121
Hela landet: 267
Här blir det väldigt tydligt att det inte alls är lika viktigt som vanligt att lista ut vem som körs i ledningen i spårtrapporna på Tingsryd.
Summering: I spårtrappor vinns bara en fjärdedel av loppen från spets, däremot har det varit väldigt lyckosamt att styra fram utvändigt om ledaren. Andelen vinnare från kön är fortfarande betydligt högre än på tusenmetersbanor.
Fördel att starta bakom bilen
När start- och mållinje ligger på samma ställe blir det extra tydligt att ett långt upplopp också för med sig att sträckan in mot första sväng krymper.
Det har effekten att Tingsryd trots sin storlek har landets kortaste ”startraka” på 121 meter fram till första sväng, att jämföra med medianen bland landets tusenmetersbanor på 185 meter.
Jämför också med Nya Jägersro som kommer att mäta 1 400 meter, vilket innebär att man kan lägga startlinjen 200 meter före mål när man kör distansen 1 600 meter och således kombinera ett lagom anlopp med en lång utslagsgivande startraka.
Ur det perspektivet är det direkt anmärkningsvärt att Tingsryd kör ”långloppen” från rakt motsatt plats på banan.
Distansen 2 413 meter har definitivt inte samma historiska värde som engelska milen och därmed borde det finnas föga anledning att frivilligt ta bort startrakan och släppa fältet nästan in i svängen även på den sidan.
I synnerhet som det brukliga på våra breddgrader är att tävla över distansen 2 600 meter, vilket på Tingsryd skulle öppna för positionskörning från början och göra det möjligt att nå ledningen även från spår långt ut bakom vingen.
Samma effekt som uppnås när man tävlar över distansen 1 810 meter (en engelsk mil och en furlong), vilket ibland händer på Meadowlands i USA, banan som var förebilden när Tingsryd byggdes.
Och apropå Meadowlands, där start-/mållinjen för övrigt ligger ännu senare än på Tingsryd med 302 meters upplopp och blott 101 meter till första sväng, så kan det vara spännande att titta på lite spårstatistik därifrån som jämförelse eftersom underlaget är mycket större och mer tillförlitligt.
Harmoniserad segerprocent Meadowlands 2025 (1 148 lopp)
Spår 1: 8,1
Spår 2: 11,4
Spår 3: 8,3
Spår 4: 11,7
Spår 5: 13,5
Spår 6: 14,5
Spår 7: 9,1
Spår 8: 9,8
(Spår 9: 8,1)
(Spår 10: 5,4)
På Meadowlands är det tio framspår och det intressanta är att effekten är densamma som på mindre svenska banor, nämligen att startspåren bakom själva bilen (5 och 6) har klart högst segerprocent.
På Tingsryd kör man med åtta hästar bakom vingen, varför motsvarande startspår som på övriga svenska banor alltså blir 4 och 5.
Förutsättningarna för spår 9 och 10 skiljer sig radikalt på de båda banorna och kan därför bortses ifrån i jämförelsen.
Då kollar vi hur det ser ut på Tingsryd.
Som vanligt har segerprocenten harmoniserats till 100 i varje kolumn för att spegla chanserna när det är fulla fält med tolv hästar.
Harmoniserad segerprocent (ROI) startspår
Kort distans autostart sedan 2021
Tingsryd (163 lopp) – hela landet (3 577 lopp)
Spår 1: 10,4 (85) – 10,0 (60)
Spår 2: 8,8 (35) – 10,6 (72)
Spår 3: 7,6 (60) – 9,6 (59)
Spår 4: 12,7 (106) – 13,4 (82)
Spår 5: 13,9 (112) – 13,8 (83)
Spår 6: 10,0 (112) – 8,7 (72)
Spår 7: 6,9 (69) – 7,2 (71)
Spår 8: 7,0 (38) – 6,0 (67)
Spår 9: 5,8 (43) – 6,2 (56)
Spår 10: 8,5 (88) – 5,8 (63)
Spår 11: 5,5 (52) – 5,3 (64)
Spår 12: 2,9 (36) – 3,4 (53)
Först och främst ska påpekas att 163 lopp är för lite för att få en tydlig bild.
I ljuset av det är resultaten anmärkningsvärt homogena och lika vad man ser på andra banor.
Med tanke på att förutsättningarna på Tingsryd skiljer sig så markant från tusenmetersbanor, gällande anlopp, startraka och bankropp hade man kunnat förvänta sig ett mer avvikande utfall.
Men precis som på Meadowlands verkar det vara startspåren mitt i banan där bilen kör som vinner mest.
Summering: Spår 4-5 har högst segerprocent och även högst spelvärde tillsammans med spår 6.
Tittar man däremot på spårtrappor blir utfallet väldigt annorlunda.
Startspår segerprocent sedan 2021
Kort distans autostart spårtrappor (borträknat monté och kallblodslopp)
Tingsryd (91 lopp) – hela landet (790 lopp)
Spår 1: 5,9 (40) – 5,2 (45)
Spår 2: 6,9 (62) – 6,6 (60)
Spår 3: 8,9 (76) – 9,5 (76)
Spår 4: 3,9 (19) – 10,7 (85)
Spår 5: 9,8 (41) – 13,4 (80)
Spår 6: 10,0 (105) – 12,5 (127)
Spår 7: 10,2 (146) – 9,3 (65)
Spår 8: 12,1 (259) – 8,3 (98)
Spår 9: 8,0 (42) – 5,6 (64)
Spår 10: 8,1 (99) – 4,4 (42)
Spår 11: 4,6 (65) – 7,2 (88)
Spår 12: 11,5 (170) – 7,4 (57)
Blott 91 lopp gör att resultaten ska tas med ännu större nypor salt. Men det finns ändå väldigt tydliga mönster att ta till sig, nämligen att hästarna med höga prispengar lyckats extremt bra och över spelarnas förväntningar. Spår 8 och 12 visar högst segerprocent och skyhög ROI, medan övriga yttre framspår ligger närmast.
Det är siffror som onekligen talar för meriterade duon 8 Felicia Zet och 12 Delicious Gar i V75-5 och sannolikt även för höga startnummer i den extremt sällsynta proposition som utgör V75-7.
ROI spetshästen
Tingsryd: 121
Hela landet: 268
Här är skillnaden i ROI enorm och visar med all tydlighet att spetskampen i spårtrappor är betydligt mindre avgörande på Tingsryd jämfört med andra banor.
Summering: I spårtrappor har spår 8 och 12 varit mest framgångsrika och spelvärda.
Tre av lördagens avdelningar körs över ett och ett halvt varv, alltså 2 413 meter.
Eftersom det bara avgjorts 14 sådana lopp på Tingsryd sedan mållinjen flyttades är det meningslöst att titta på statistik, men man kan konstatera att tidiga avancemang har lönat sig då 9 av vinnarna har suttit i spets eller utvändigt om ledaren kilometern från mål.
Kusken viktigare än sulkyn
Att amerikanska sulkys borde passa extra bra på en större bana är en tanke som ligger nära till hands.
Vi har undersökt detta genom att titta på 1 229 individuella starter på banan.
Här är resultaten:
Vagnstatistik
Vanlig vagn
Starter: 833
1:a: 116
2:a: 82
3:a: 90
Amerikansk vagn
Starter: 396
1:a: 51
2:a: 51
3:a: 41
Resultat i procent
Vanlig vagn
Startprocent: 67,8
Segerprocent: 69,5
Platsprocent: 66,8
Amerikansk vagn
Startprocent: 32,2
Segerprocent: 30,5
Platsprocent: 33,2
32,2 procent av hästarna har startat i amerikansk sulky och dessa har vunnit 30,5 procent av loppen. I gengäld är de något överrepresenterade när det gäller pallplaceringar. Sammanfattningsvis är skillnaden i princip obetydlig.
Då övergår vi till att kolla på hur de aktiva hanterar de ovanliga förutsättningarna.
Bland lördagens kuskar kommer många som sällan eller aldrig kört på milebana, varför det förstås kan vara fördel för de som har vanan inne.
Vi tittar på de som lyckats bäst och även hur de presterat i olika vagnar.
Kuskarna med högst segerprocent på Tingsryd (minst 20 starter sedan 2021)
Kusk segerprocent (ROI)
Johan Untersteiner 25,0 (87)
Vanlig: 49 st 16-8-7 (33%/63%) Amerikansk: 39 st 6-7-7 (15%/51%)
Per Nordström 24,2 (107)
Vanlig: 28 st 7-3-4 (25%/50%) Amerikansk: 5 st 1-1-0 (20%/40%)
Rick Ebbinge 23,8 (82)
Vanlig: 9 st 3-1-2 (33%/67%) Amerikansk: 12 st 2-1-1 (17%/33%)
Thomas Uhrberg 20,0 (311)
Vanlig: 14 st 3-0-3 (21%/43%) Amerikansk: 11 st 2-0-0 (18%/18%)
Bernardo Grasso 19,4 (159)
Vanlig: 23 st 4-3-6 (17%/57%) Amerikansk: 8 st 2-3-2 (25%/88%)
Ken Ecce 18,8 (133)
Vanlig: 25 st 5-2-2 (20%/36%) Amerikansk: 7 st 1-0-1 (14%/29%)
Markus Waldmüller 18,2 (128)
Vanlig: 20 st 4-4-4 (20%/60%) Amerikansk: 2 st 0-0-0 (0%/0%)
Christian Cracchiolo 17,9 (173)
Vanlig: 25 st 2-1-3 (8%/24%) Amerikansk: 15 st 5-2-0 (33%/47%)
Fredrik Persson 16,1 (111)
Vanlig: 62 st 10-11-5 (16%/42%) Amerikansk: 0 st 0-0-0 (0%/0%)
Johan Svensson 16,0 (95)
Vanlig: 12 st 2-1-2 (17%/42%) Amerikansk: 13 st 2-1-2 (15%/38%)
Joakim Lövgren 14,9 (71)
Vanlig: 51 st 7-8-4 (14%/37%) Amerikansk: 23 st 4-4-3 (17%/48%)
Kim Eriksson 14,3 (154)
Vanlig: 17 st 3-0-3 (18%/35%) Amerikansk: 4 st 0-0-1 (0%/25%)
Björn Goop 13,8 (113)
Vanlig: 11 st 0-0-3 (0%/27%) Amerikansk: 18 st 4-2-0 (22%/33%)
Björn Goop och Christian Cracchiolo sticker ut som specialister på jänkarvagnen medan Johan Untersteiner och Rick Ebbinge är två namn som lyckats bäst i vanlig sulky.
I samband med detta kan det vara värt att belysa hur omgångens två nyckelkuskar på förhand lyckats på Tingsryd.
Mats E Djuse har varit på plats den här tävlingsdagen de två senaste åren och är segerlös med resultaten: 11 st: 0-0-2.
Örjan Kihlström har inte kört på banan sedan 2012 och således inte upplevt den nya mållinjen. Hans resultat från tidigare är: 11 st: 1-4-2.
Vi rundar av med att titta på hur lördagens fyrbenta deltagare lyckats på banan med fokus på de som vunnit.
Hästar i omgången som tävlat på Tingsryd:
V75-1
6 Kiss Me Sisu 1 st: 0-0-0
7 Nightrain Boko 1 st: 1-0-0
9 Eminent Kronos 1 st: 1-0-0
11 Spirit Of Love 2 st: 1-0-0
12 Highway Flamingo 2 st: 0-0-1
V75-2
1 Ciao Brodde 4 st: 2-0-1
2 My Kind Of Pie 2 st: 0-1-1
4 Jack Link 1 st: 0-1-0
V75-3
3 Karat River 1 st: 0-1-0
6 Oscar L.A. 2 st: 1-0-0
7 Ture L.A. 2 st: 1-0-0
8 Sweetman 2 st: 0-0-0
V75-4
3 Arnie Silvio 2 st: 0-2-0
5 Alvena Roy 2 st: 1-1-0
11 Olympus Steel 1 st: 0-0-0
V75-5
3 Darlington Fame 1 st: 0-1-0
5 LaFerrari Dimanche 1 st: 0-0-1
10 Nova Mahiron 1 st: 0-0-0
11 Kitty Hawk 1 st: 0-0-1
V75-6
Ingen
V75-7
6 Kaxig In 1 st: 0-0-0
7 D.J.Spritz 1 st: 0-0-0
8 Tearsinheaven 2 st: 1-0-0
9 Pingis 2 st: 0-1-0
Skribent: Robin Johansson, Kanal 75
Johan Untersteiner är den kusk i landet som vunnit flest lopp på milebanan Tingsryd och är flitigt i elden när det vankas V75-premiär.
Foto: Mikael Rosenquist/TR Bild
Spela Tillsammans
få speltips via epost
Fyll i din epost så skickar vi dig våra senaste tips helt gratis!
Travnyheter

V75® statistik: Helt andra förutsättningar på Tingsryd

Anders Malmrot slutar som elitloppsgeneral – börjar jobba hos Daniel Redén

Sveriges största miljonspel blir ännu större – ATG® lanserar V85® i höst

V75 blir V85
