Publicerad torsdag, 20 juni
V75
Image

V75® statistik: Uppochnervända världen i Kalmar


V75® på Kalmartravet – där innerspåret är sämst och ytterspåret bäst.
Och där man vinner allra mest pengar genom att spela hästar från det sämsta utgångsläge som finns.

Det vankas midsommar på kontrasternas bana.
Som traditionen bjuder är det Kalmar som dukar upp till midsommarens V75® på söndagen.
Och Kalmartravet är en bana som sticker ut på flera sätt.
Först och främst tillhör den landets långsmalaste ovaler då avståndet tvärs över innerplan mellan långsidorna bara är 160 meter, att jämföra med exempelvis 178 meter på Solvalla.
Det finns ingen tusenmetersbana i landet som har kortare mellan långsidorna, de övriga som också mäter 160 meter är Axevalla, Romme, Årjäng och Örebro.
Eftersom Kalmar dessutom satt mållinjen sent på rakan ger det ett av landets längsta upplopp på 207 meter.
Det innebär också ganska snäva kurvor med en radie på 79 meter där svängen före mål har en skarpare dosering på 17 procent, att jämföra med 15 procent efter mål.

Eftersom Kalmar till skillnad från många andra banor har haft samma startbil sedan Travfakta började sina mätningar 2010 så ger det ett digert underlag för att mäta startspårens betydelse.
Resultaten är onekligen iögonfallande.

Vi börjar med att titta på medeldistans som är förutsättningarna i V75-1, V75-5 och V75-7.

Spårstatistik 2 140 meter autostart (borträknat monté, kallblod och spårtrappor) sedan 2010
Kalmar – hela landet
Segerprocent (ROI)
Spår 1: 7,4 (40) – 9,6 (64)
Spår 2: 10,9 (77) – 10,7 (69)
Spår 3: 9,2 (53) – 10,8 (65)
Spår 4: 11,8 (82) – 12,9 (79)
Spår 5: 14,4 (94) – 13,3 (86)
Spår 6: 10,2 (73) – 10,2 (75)
Spår 7: 8,7 (77) – 8,8 (68)
Spår 8: 9,5 (99) – 7,4 (69)
Spår 9: 7,3 (80) – 6,6 (55)
Spår 10: 7,6 (45) – 7,2 (61)
Spår 11: 7,9 (75) – 7,2 (71)
Spår 12: 5,2 (55) – 5,4 (62)

Ett underlag på hela 1 054 lopp ger en tämligen komplett bild av startspårens värde varför vi väljer att redovisa resultaten mer exakt än brukligt med en decimal.
Då blir det extra tydligt att det är flera saker som sticker ut.
I första hand utfallet för innerspåret, som visar extremt låg segerprocent och inte bara är det klart minst lyckosamma framspåret, utan till och med är sämre än spår 10 och 11.
ROI (Return On Investment, som visar återbetalningen i procent vid en fast insats i alla lopp) följer logiskt nog med i avgrunden och ligger lägst av alla spår.
Det finns alltså inget utgångsläge som det betalat sig sämre att spela än innerspår.
Och det finns inget utgångsläge som det betalat sig bättre att spela än ytterspår.
Spår 8 visar högst ROI, och det är definitivt inte frukten av några enstaka högoddsare. Tittar man segerprocenten ser man att det varit enklare att vinna därifrån än från spår 1 och 3 – och detta alltså under en period av 15 år med över 1 000 lopp.
Spår 5 är som vanligt det mestvinnande utgångsläget och också näst bäst ur ett spelperspektiv.

Eftersom resultaten för innerspåret sticker ut så pass mycket är det värt att undersöka närmare genom att titta på segerprocent och ROI under olika tidsperioder.

Segerprocent (ROI) för spår 1 bakom bilen på Kalmar över 2 140 meter

2010-2014
6,4 (23)

2015-2019
7,8 (38)

2020-2024
8,0 (42)

Här ser vi att innerspåret var extra hopplöst i början av 2010-talet.
Sedan dess har resultaten förbättrats något, men även under den bästa perioden de senaste fem åren så ligger både segerprocent och ROI långt under snittet för landet.

Frågan är om samma trend gäller på V75?

Spårstatistik 2 140 meter autostart V75 (borträknat monté, kallblod och spårtrappor) sedan 2010
Kalmar – hela landet
Segerprocent (ROI)
Spår 1: 5 (33) – 10 (68)
Spår 2: 15 (124) – 11 (74)
Spår 3: 7 (103) – 10 (65)
Spår 4: 12 (161) – 15 (96)
Spår 5: 16 (145) – 14 (93)
Spår 6: 8 (26) – 9 (64)
Spår 7: 7 (73) – 7 (57)
Spår 8: 5 (69) – 6 (58)
Spår 9: 10 (139) – 6 (50)
Spår 10: 5 (23) – 6 (63)
Spår 11: 7 (71) – 7 (72)
Spår 12: 7 (65) – 5 (60)

Här blir underlaget betydligt mindre tillförlitligt med bara 73 lopp och därför inte värt att analysera i detalj, men tendensen kring innerspåret är onekligen detsamma.
Det kan vara bistra nyheter för 1 Gatling (V75-1), 1 Cameron Hills (V75-5) och 1 Corazon de B. (V75-7) – tre hästar som alla ser ut tillhöra de mer betrodda i sina lopp.
Flera spår har ROI en bra bit över 100 – vilket visar att de vinnarna därifrån betalat glada odds.

Spår 12 – en vinstlott på sprinterdistans
Då undersöker vi om Kalmar utmärker sig på liknande sätt gällande vinnande positioner – som vanligt definierat på Travfaktas vis med var ekipagen suttit varvet från mål.

Vinnande positioner autolopp alla distanser (borträknat monté, kallblod och spårtrappor) sedan 2020
Kalmartravet – hela landet

Spets: 47,4 (45,7)
Dödens: 15,5 (15,4)
Rygg ledaren: 6,8 (7,4)
Andra ytter: 10,8 (9,0)
Tredje inner: 0,8 (2,8)
Tredje ytter: 8,1 (7,3)
Övriga: 10,8 (12,4)

Andel vinnare som springer på innerspår
Kalmar: 58,1
Hela landet: 59,3

Här är utfallet mer normalt. Det man kan konstatera är den låga andelen vinnare från rygg ledaren och framförallt tredje inner, vilket kan vara en delförklaring till de svaga resultaten för innerspåret.

Över till sprinterdistans (V75-3 och V75-6), där hästarna kommer ur den något mindre doserade svängen, för att se om det är samma tendens där.
Ett lägre underlag på 683 lopp gör att vi nöjer oss med att redovisa som Travfakta i hela procent.

Spårstatistik 1 640 meter autostart (borträknat monté, kallblod och spårtrappor) sedan 2010
Kalmar – hela landet
Segerprocent (ROI)
Spår 1: 10 (55) – 10 (59)
Spår 2: 11 (67) – 11 (65)
Spår 3: 10 (44) – 11 (64)
Spår 4: 14 (74) – 14 (87)
Spår 5: 15 (94) – 15 (94)
Spår 6: 10 (82) – 10 (75)
Spår 7: 7 (41) – 8 (71)
Spår 8: 9 (73) – 7 (72)
Spår 9: 5 (29) – 6 (51)
Spår 10: 7 (65) – 6 (62)
Spår 11: 7 (58) – 7 (75)
Spår 12: 6 (112) – 4 (56)

Även om innerspåret fortfarande är aningen sämre än normalt (10,2 mot 10,5 om man kikar mer exakt på segerprocenten) så är det stor skillnad jämfört med vad som syns över medeldistans.
Överhuvudtaget ligger resultaten i detta fall väldigt nära rikssnittet med en synnerligen udda fågel i det att segerandelen från spår 12 stiger enormt (6,5 mot 3,9 procent om man skippar avrundningarna) vilket innebär 60 procent fler vinnare än brukligt från det annars statistiskt sämsta startspåret som finns i svensk travsport.
För spelare som uppmärksammat detta har det varit rena guldgruvan där den som satsat 100 kronor varje gång en häst startat från spår 12 över sprinterdistans på Kalmartravet sedan 2010 har gjort en nettovinst på över 4 000 kronor.
På lördag är det 12 Gustav Simoni i V75-3 som har det perfekta skrällspåret.

Skribent: Robin Johansson, Kanal 75
Foto: Mikael Rosenquist/TR Bild